Siem Reap
30 december 2008 - Battambang, Cambodja
Vanmiddag aangekomen in Battambang, een rustigere stad, ca 180 km van Siem Reap, met de bus, wel in slakkengang, ongeveer 6 uur over gedaan; over dit traject geen enkele verharde weg, enkel veel kuilen, putten en stof.
Maar nu iets over Siem Reap en het legendarische Angkor gebied...dit is werkelijk fenomenaal, maar oh zo uitgestrekt... het beslaat een totale oppervlakte van, jawel 800 vierk km ; een overweldigend mythisch stenen woud met het summum aan khmer kunst... ongeëvenaarde beeldhouwwerken, tenpels, tempelbergen, ongelooflijk veel bas-reliëfs van 't hele pantheon aan hindoe-goden Sjiva, Visjnoe, Indra... en afbeeldingen van het overbekende (voor geïnteresseerden weliswaar) Ramayana epos.
Om al deze wats in detail te bekijken heeft men zeker een 'n maand nodig ; ik heb mij beperkt tot vier dagen. Het kleine circuit, dit is Angkor Wat en Angkor Tom, De Bayon, het koninklijk paleis, Ta Keo, Ta Phrom, Banteay Kdei, Phnon Bakheng - bekend voor het magnifieke uitzicht en de zonsondergangen- heb ik per fiets gedaan... d.w.z. voor 1 dollar in Siem R. 'n kramikkige fiets huren en dan door het chaotische cambodjaanse verkeer uit (ma, ge moest eens zien, hoe hier alles in een wirwar door elkaar rijdt...immens veel bromfietsen, geen enkel fiets heeft hier 'n licht, verkeerslichten kunt ge op 1 hand tellen, zanderige wegen vol gaten) 6 km fietsen tot aan de eerste entree van Angkor Wat en dan nog ettelijke kilometers tussen de verschillende tempels laveren. Alleen al het tempelcomplex Angkor, waarvan de 5 torens symbool staan voor land Cambodja, heeft een ommuring van bij de 5 km aan slotgrachten, die waarschijnlijk vroeger vol krokodillen zaten. De koninklijke stad Angkor Thom wordt beschermd door 8 m hoge muren, over een totale lengte van 12 km, rondom slotgrachten van 100 m breed. Vijf monumentale poorten geven toegang tot de stad, met bovenop elk 4 gebeeldhouwde reuzengezichten... discreet lachende boeddha's die u mysterieus aanstaren. De Bayon moet ge u ook voorstellen als een woud van reuzenhoofden, die in alle richtingen kijken... een massieve rots, met vele torens met elk 4 gezichten die naar 't schijnt verwijzen nr de 4 deugden van Boeddha, in het noorden de gelijkmoedigheid, zuidwaarts de vriendelijkheid, in 't oosten 't medeleven en in 't westen de gelijkheid. De tempel Ta Phrom is ook heel speciaal doordat deze volledig overwoekerd is door de jungle... de wortels van de bomen groeien gewoon door stenen en muren uit... eenzelfde toestand zoals de eerste ontdekkers hem moeten hebben aangetroffen. Het grote circuit, 15 km verder...waarvan tempel Banteay Srei als absolute uitschieter... vooral bekend geworden nadat Franse schrijver (en later Minister van Cultuur) Malraux er een bas-reliëf gestolen had, waarvoor hij trouwens werd opgepakt - heb ik maar per tuk-tuk afgelegd. De muren van de meeste tempels zijn ontzettend mooi en detaillistisch uitgehouwen met figuren van de vele hindoe goden, talrijke, sierlijke aspara's (goddelijke nimfen), demonen en naga's (mythische slang met meerdere koppen)... prachtig ! Maar wel murw... als ge zo ene ganse dag gefietst en gewandeld heb, en die hitte verlamt u hier ook fel. Dan nog op einde van de dag landmijnenmuseum willen bezoeken... maar dat was recentelijk verplaatst en dan nog te ver met de fiets. Voor de rest in stadje Siem Reap extreem veel Japanners en andere aziatische toeristen... ook wel wat amerikanen.
Zo, ga nu afsluiten... want hier in landelijk Battambang gaat blijkbaar alles vroeger dicht en maken ze aanstalten om de zaak hier te sluiten.
Groetjes, en fijn eindejaar... 'k zal nieuwjaar hier in Battambang doorbrengen... het zal rustig worden hier denk ik, praktisch geen toeristen... en precies hier iedereen vroeg het bed in.
Tot wedermails.
avontuur.
Wij hebben vandaag vol bewondering onze ogen uitgekeken op
de tentoonstelling van Corperwelten in Brussel. Prachtig als
je het menselijk lichaam van binnen ziet en dan zie je het nog
niet in werking. Met pa, Myriam, Margo en de jongens met de
trein geweest. Heel boeiend !Morgen oudejaar doorbrengen bij
een koppel in Dilsen. Zal 't niet te laat maken, kwestie van nog
wat te rusten. Amuseer je nog goed daar in die wirwar van ver
keer en tempels en rij voorzichtig !Dikke kus,
Lieve
De beste wensen nog voor het nieuwe jaar . Hier van oud naar nieuw gevierd in de voetbalkantine van Termien . Voor alle mensen die hier op zitten ook een gelukkig nieuwjaar en vooral
een goede gezondheid en hopelijk gaat het tij hier in Belgie nu
keren want ik neem aan dat jet het al weet want we hebben een nieuwe regering onder leiding van Vanrompuy ; ik denk dat die stunteligheid nu eindelijk voorbij is ? Het ga je goed en tot .....
We hebben je uitvoerig reisverslag van 30.12 met veel aandacht gelezen. Het lijkt toch wel een boeiende en leerzame reis en vermoedelijk ook een geschikte omgeving om veel foto's te maken. We zijn benieuwd hiervoor.
De feestdagen fijn verlopen.Met oudjaarsavond samen thuis gebleven en enkele mooie tv-uitzendingen gevolgd zoals Cirque du Solei. Gisteren bij de geburen gaan wensen en in de namiddag hebben de kinderen van Lieve hun nieuwjaarsbrief opgezegd. Ook Bieke was er.
We hebben gelukkig een nieuwe regering onder leiding van Herman Vanrompay. Inge Vervotte wil, uit solidariteit met Jo en Yves, niet meer verder gaan en heeft ook ontslag genomen. Van Ackere uit de Vlaamse regering neemt haar plaats in. Patrick Dewael is ook geen minister meer maar werd kamervoorzitter waarover nogal wat consternatie.Vandaag 2.1 heeft het investituur debat plaats in de kamer waarna de vertrouwingsstemming moet volgen.Hopenlijk kan Herman het woelige schip varende houden.
Seffens naar de stadsreceptie bij KRC, zal er weer heel wat oudgedienden ontmoeten.
Je verlof is reeds meer dan half weg en we hebben de datum van 14.01 goed vast gelegd voor uw thuiskomst. Geniet er onderwijlen maar van want daarna is het weer werkendag.
Kus van je ma en pa