Sightseeing Phnom Penh

23 december 2008 - Pattaya, Thailand

Gisteren in PP koninklijk paleis bezocht... met zijn typisch trapsgewijs oplopende daken, gebeeldhouwde gevels en lange galerijen. Ook de zilveren pagode, waarvan vloer belegd is met 5000 zilveren tegels en nog enkele andere wats (lees tempels) ; indrukwekkend mooi.

Phnom Penh is wel vrij uitgestrekt en meestal gebeurt vervoer dan ook achterop motorfiets. Voor 1 $ brengen de locals je van de ene bezienswaardigheid nr de andere... wel 'n hels verkeer... begrijp niet dat hier niet meer ongevallen gebeuren.

Vandaag museum van volkerenmoord (Tuol Sleng) bezocht, dr handlangers v Pol Pot S-21 genoemd; is een voormalig nog door de Fransen gebouwde school, die later dienst deed als de verschrikkelijkste gevangenis van 't Camobdja vd Rode Khmer. Tss april 1975 en januari 1979 werden daar meer dan 15.000 mensen opgesloten en op de wreedste manier gemarteld, voor ze door de Rode Khmer nr het uitroeiingskamp van Choeung Ek werden afgevoerd. Echt beestig wat ik daar gezien heb ; je kan er de cellen waar de ondervragingen en folteringen plaatsvonden bezichtigen, de bedden waarop de gevangenen werden vastgeketend, de staven, ketens en marteltuigen.. munitiekisten die dienst deden als nachtpot..... miniscule individuele cellen. De prikkeldraad op de balkons diende om de gevangenen te beletten zelfmoord te plegen. Ook grote plakkaten met oneindig veel foto s vn gevangenen, waaronder ook vele kinderen met biografische informatie. Tevens schilderijen te zien, gemaakt door 1 van de slechts 7 overlevenden, waarop de diverse folterpraktijken zn afgebeeld. Echt huiveringwekkend... nog gruwelijker dan Auschwitz, voor zover mogelijk natuurlijk.

En dan namiddag naar uitroeiingskamp Choeung Ek, bekend van de film "The Killing Fields" geweest. Op deze velden des doods werden de gevangenen afgemaakt... om geen kogels te verspillen sloegen de beulen hun gewoon de kop in... kinderen werden tegen bomen doodgeslagen en werden daar in massagraven gedumpt... afschuwelijk. In het midden tussen deze massagraven, waar ook honderden onthoofde lijken werden opgegraven, staat er 'n herdenkingsmonument in de vorm van een stoepa met erin duizenden opgestapelde schedels, met daaronder een hoop lompen ; zonder commentaar. Dus m'n overdosis gruwel wel gehad vandaag...

Ook nog naar Russische markt geweest en de centrale markt, Psaar Thmay, het kloppend hart van Phnom Penh... het verkeer errond is waanzinnig druk. Een reusachtige gele hal met meer dan 2000 stands... een wirwar van stalletjes waar alles verkocht wordt wat je u maar kan indenken.

Ben een beetje op van al die drukte... en vertrek dan ook morgen per boot over Tonle Sap ('t grote meer) en de Mekong noordwaarts naar Siem Reap... een boottocht van 6 uur, maar...naar het schijnt wel veel te zien onderweg... zoals vele drijvende vissersdorpen e.a.

Jonas en Simon, een dikke proficiat gewenst vandaag met uwe verjaardag.

Ook aan allen nog een zalige kerstmis... en geniet van 't coconen tijdens de komende dagen.

4 Reacties

  1. Lieve Bollen:
    24 december 2008
    Ja, daar ben je stil van van die kampen. Het boek was al zo
    gruwelijk, maar om dan zo dicht bij de werkelijkheid te staan...
    Hier goed gefeest voor de jongens hun verjaardag. Het was een
    gezellig familiefeestje. Patrick had wat wokgerechten gemaakt
    met nasigoreng. Ze vonden het lekker ! Mietje is wel naar de
    dokter moeten gaan met felle buikkrampen. Ze heeft buikgriep,
    dat doet de ronde hier in 't land. Hopelijk is ze vandaag beter,
    want we vieren kerstavond bij haar thuis omdat de ma weer met
    pijn in haar arm zit. En hopelijk blijven wij gespaard, want nu ben
    ik eindelijk beter...Bedankt voor de sms voor de jongens. Ze waren er heel blij mee.
    Voor de rest niet veel nieuws, behalve dat het volgende week
    weer heel koud gaat worden ! Vooral de gevoelstemperatuur
    zal -20graden zijn door de koude oostenwind. Dus ...blijf nog
    maar wat daar !
    Veel groetjes en een dikke kus van ons allen !
    LIeve

    Gisteren
  2. Jos:
    24 december 2008
    Hallo Peter.
    Je hebt hebt je portie gruwel gehad, en dat geloof ik graag.
    Ik krijg er hier achter de PC. al kippenvel van.
    Probeer het vervolg van je reis maar wat luchtiger te houden,
    anders moet je na Cambodja opnieuw op reis, en ditmaal om te ontspannen :-) En zolang kan CM je niet missen; dan gaan ze failliet.
    Hier te lande is het natuurlijk volle spurt naar Kerstmis, al heb ik het gevoel dat de drukte (gekte?) wat minder is dan andere jaren.
    Brig. en ik gaan vanavond voor het eerst alleen kerst vieren ... zal toch vreemd zijn.
    Gisteren Dorinne nog op Skype gesproken ... wil enerzijds graag naar huis, maar weet nu al dat ze Nicaragua gaat missen.
    En eens thuis gaat ze keihard werken ... geld verdienen om na haar studies nog meer op reis te kunnen gaan !!!

    Zo Peter, ik ga ervandoor ... de allerlaatse kerst-inkopen doen.
    Maak er ginds ook een gezellig kerst van, en laat van je horen.


    Groetjes.
  3. Bollen Thieu:
    24 december 2008
    Peter hebt ge mijn bericht en fotos van 23.12 niet gezien.Mogelijk deed ge een opruiming van uw bloggebeuren.
    Inderdaad ook wij waren getreoffen door al het gruwelike dat ge daar kont vasstellen.Hopelijk ziet ge ook nog veel mooie dingen.Zoals Lieve schreef : hier koud vochtig en vooral donkere dagen.Ge hebt uw reis goed gepland.Wilfried Martens is door de koning op verkenning gestuurd om een nieuwe regering samen te stellen. Jo krijgt nog steeds veel steun na zijn ontslag.Ma is bezig het huis te versieren voor morgen. Patrick zal weer koken.Maar goed dat hij dat zo goed kan en graag doet.
    Tot wederlezens.
    Pa
  4. Bollen Thieu:
    26 december 2008
    Je kerstmail ontvangen.Feest goed verlopen maar dan zonder het traditioneel kerstspel van vroeger jaren.Patrick goed gekookt.Bart nog hier tot zondag.Wij gaan morgen naar Daens kijken.
    Ravage bij KRC : Bally verkocht, Bolat weigert te spelen. Technisch directeur Reynders,dokter Jespers en Gert Vandeurzen ontslagen.Soort beeldenstorm, benieuwd voor de nieuwe gezichten.
    W.Martens nog steeds informateur en zoekt naar samenstelling nieuwe regering.
    Groetejs ,ma en pa